Wybierz region

Wybierz miasto

    Czas na zwrot pieniędzy

    Autor: Beata Sypuła

    2006-03-29, Aktualizacja: 2006-03-30 07:30 źródło: Dziennik Zachodni

    Do urzędów skarbowych trafia coraz więcej wniosków o zwrot podatku VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Już kilka tysięcy podatników w województwie śląskim chce odzyskać podatek, który wzrósł po akcesji unijnej.

    Do urzędów skarbowych trafia coraz więcej wniosków o zwrot podatku VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Już kilka tysięcy podatników w województwie śląskim chce odzyskać podatek, który wzrósł po akcesji unijnej. Niestety, nowość w podatkach sprawia, że pojawia się sporo błędów.

    Po 1 stycznia 2006 roku możliwe jest odzyskanie różnicy wynikającej z podwyżki VAT na materiały budowlane po 1 maja 2004 roku. Wzrósł on wówczas z 7 do 22 proc. Mamy prawo do rekompensaty do końca 2007 r. Wnioski o rekompensatę podatku mają być przyjmowane najdalej do połowy 2008 r.

    Sporo grosza do odzyskania

    - Ustawa jest adresowana do osób fizycznych, które swoje przedsięwzięcia mieszkaniowe, jak budowa, remont i renowacje wykonują tak zwanym systemem gospodarczym. Kupują materiały budowlane i budują sami oraz przy pomocy rodziny i znajomych, nie korzystają z usług firm - mówi Ryszard Kowalski, szef Związku Producentów Materiałów dla Budownictwa.

    Budując dom można otrzymać dość dużą kwotę - około 22 tys. zł rekompensaty, zaś przy remoncie nie wymagającym pozwolenia na budowę - około 10 tys. zł. Trzeba jednak pokonać parę szczebli biurokracji, by odzyskać swoje pieniądze.

    Obecnie stara się o to w całym regionie kilka tysięcy osób. Do jednego wniosku dołączanych jest średnio 20 faktur. Niestety, podatnicy popełniają bardzo dużo błędów. To sprawia, że w niektórych urzędach odrzucanych jest nawet 90 proc. wniosków.

    Długie postępowanie w urzędzie

    Są jeszcze inne problemy. Średnio jeden wniosek opiewa na około 800-1000 zł do zwrotu. Zdarzają się jednak i takie, gdzie podatnik otrzyma zaledwie kilka lub kilkanaście złotych. To przyprawia fiskusa o prawdziwy ból głowy! Niezależnie bowiem od wysokości zwrotu, urząd skarbowy w każdym przypadku musi przeprowadzić postępowanie podatkowe i wydać decyzję podatkową. Takie rozwiązanie prawne, zdaniem administracji podatkowej województwa śląskiego, spowoduje, że rozpatrywanie ciągle rosnącej liczby wniosków o zwrot VAT będzie odbywało się kosztem realizacji innych zadań urzędów.

    Około 800 tys. podatników z naszego regionu korzystało z ulgi remontowej w latach 2004/2005. Jeśli zakupili materiały budowlane, na które po akcesji (od maja 2004 r.) wzrosła stawka VAT, mają także prawo ubiegać się o częściowy zwrot tego podatku. Szacunkami tymi nie objęto rolników, którzy nie składają zeznań podatkowych, zaś prawo do zwrotu podatku VAT od zakupionych materiałów budowlanych także im przysługuje.








    Jak odzyskać budowlany VAT

    Podstawą otrzymania zwrotu są faktury poświadczające zakup materiałów budowlanych.

    Trzeba sprawdzić, czy dany materiał został ujęty w rozporządzeniu resortu finansów.

    Do wniosku składanego u fiskusa dopiąć listę faktur.

    Konieczne załączniki to kopia pozwolenia na budowę lub dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, kopie faktur dokumentujących poniesione wydatki. Naczelnik naszego urzędu skarbowego musi wydać decyzję w sprawie zwrotu (bądź odmowę) w ciągu 6 miesięcy od otrzymania wniosku.

    Sam zwrot nastąpi w ciągu 25 dni od dnia doręczenia decyzji.


    Formularze, wnioski, wykaz materiałów można znaleźć na stronach:

    www.katowice.naszemiasto.pl/odzyskac_vat/
    www.mg.gov.pl, www.mtib.gov.pl



    Ekspert radzi

    Grażyna Piechota, rzeczniczka prasowa Izby Skarbowej w Katowicach



    Do urzędów skarbowych w województwie śląskim do końca lutego wpłynęły 5.103 wnioski o zwrot VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Jednak w ocenie urzędów to dopiero początek ubiegania się podatników o zwrot części tego podatku - obecnie większe zaangażowanie jest w składaniu zeznań podatkowych za 2005r.

    Wiele złożonych przez podatników wniosków zawiera błędy i są to najczęściej: błędy rachunkowe (błędne sumowania) i formalne np. brak podpisów obojga małżonków przy wspólnie składanym wniosku. Są także błędy w zakresie wypełniania wniosków. Zdarza się np., że wszystkie wydatki są kwalifikowane do odliczenia bez oznaczenia tych, które są wskazane w wykazie Ministerstwa Finansów.

    Aby ułatwić podatnikom składanie wniosków, Izba Skarbowa oraz podległe urzędy uruchomiły punkty informacji telefonicznej (wykaz na stronie internetowej www.isnet.katowice.pl), pod którymi urzędnicy udzielają informacji w zakresie zwrotu VAT.

    Sonda

    Czy obawiasz się ptasiej grypy?

    • Nie (72%)
    • Tak (28%)

    Korzystamy z cookies i local storage.

    Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.