Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

GZM stawia na ekologiczny transport. W miastach Metropolii powstanie 120 km velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
W Katowicach przedstawiciele 11 samorządów podpisali porozumienia dotyczące rozpoczęcia budowy szybkich dróg rowerowych w GZM. W sumie ma powstać 8 Velostrad o łącznej długości około 120 km.
W Katowicach przedstawiciele 11 samorządów podpisali porozumienia dotyczące rozpoczęcia budowy szybkich dróg rowerowych w GZM. W sumie ma powstać 8 Velostrad o łącznej długości około 120 km. Marcin Śliwa
W piątek 20 maja w Katowicach przedstawiciele 11 samorządów podpisali porozumienia dotyczące rozpoczęcia budowy szybkich dróg rowerowych w GZM. Ma powstać w sumie 8 Velostrad o łącznej długości około 120 km. W założeniu mają pełnić głównie funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną. Na razie, podpisane dokumenty dotyczą pierwszych czterech dróg, a realizacja tych inwestycji rozpocznie się w 2023 roku. Budowa pozostałej części infrastruktury do metropolitalnego transportu rowerowego ruszy w 2024 roku.

Porozumienia zostały podpisane w piątek 20 maja przez samorządowców z 11 miast i gmin GZM, przez które będą przebiegać pierwsze cztery Velostrady GZM. To: Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Katowice, Mysłowice, Ruda Śląska, Sosnowiec, Świętochłowice, Zabrze.

Velostrady GZM to szybkie drogi rowerowe, które w większości będą odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Ich głównym zadaniem jest pełnienie funkcji transportowej i zapewnienie możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły, czy na studia w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami. Co ważne, velostrady mają być skomunikowane z istniejącymi na terenie Metropolii innymi systemami rowerowymi.

Według szacunków GZM koszt inwestycji ma wynieść około 240 mln złotych, a zatem jeden kilometr szybkiej drogi rowerowej kosztować będzie 2 miliony złotych.

- Pieniądze miastom będzie w stu procentach przekazywała Metropolia. Jest to inwestycja wybitnie metropolitalna, czyli taka, która łączy miasta i wykonane już tam inwestycje rowerowe. Miejskie systemy rowerowe połączymy drogami o charakterze transportowym. Szerokie arterie rowerowe mają dać alternatywę wszystkim tym, którzy codziennie poruszają się samochodami i autobusami, żeby mogli skorzystać z wygodnego, zdrowego środka transportu, jakim jest rower - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - W pierwszej kolejności powstanie ten główny rdzeń łączący największe miasta Metropolii, jeżeli uda się go zrealizować, wtedy przyjdzie czas na kolejne, dalsze tereny - dodaje.

Podpisane w piątek 20 maja porozumienie to efekt trwających prawie trzy lata przygotowań, które objęły prace związane z wytaczaniem trasy, uwzględnieniem kwestii kolizyjnych i możliwości realizacji w aspekcie m.in. linii przesyłowych i zgód właścicieli działek.

- Te wszystkie projekty studialne wskazujące na możliwość wykonania takiej inwestycji zostały już przeprowadzone. Kiedy już wiemy jak ta droga może wyglądać, w jakim będzie kształcie i przebiegu, pozostaje kwestia projektu budowlanego i organizacji przetargu. Jesteśmy już na tym ostatnim etapie, przekazania pieniędzy gminom i ogłoszenia przetargów, najczęściej w formule "zaprojektuj i wybuduj", czyli jest szansa, że w przyszłym roku i w 2024 velostrady będą dostępne dla mieszkańców - tłumaczy Kazimierz Karolczak.

Samorządowcy z poszczególnych miast nie kryli zadowolenia, z podpisanych dzisiaj porozumień.

- Z niecierpliwością czekamy na realizację velostrad, a mówimy tutaj o budowie ok. 10 km tras wyłącznie na terenie Sosnowca, w sumie z innymi miastami mamy już blisko 30 km. Budowa velostrady śladem dawnej linii kolejowej wzdłuż ulicy Wiązowej oraz Sedlaka do ścisłego centrum miasta i dalej w kierunku ulicy Żeromskiego, pozwoli na szybki transfer pomiędzy Sosnowcem i Katowicami. Dodatkowe połączenia z miastami Zagłębia również dają same plusy – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

W podobnym tonie wypowiadał się także Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.

- Dzięki podpisanym dziś porozumieniom tylko na terenie Katowic powstanie prawie 16 km dróg rowerowych o standardzie velostrady. Połączenie Katowic z Sosnowcem, Mysłowicami i Gliwicami znacznie usprawni dojazd do pracy czy zwiedzanie przy wykorzystaniu „dwóch kółek”. W połączeniu z funkcjonującymi i budowanymi drogami rowerowymi, które docelowo mają połączyć chociażby Nikiszowiec z Giszowcem czy ulicę Gospodarczą z osiedlem Paderewskiego przez tereny Doliny Trzech Stawów, tworzymy infrastrukturę, która ma przekonać mieszkańców do tego, że warto przemieszczać się przy użyciu roweru – mówi Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.

Mariusz Śpiewok, wiceprezydent Gliwic oraz Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa, zwrócili uwagę, że podpisane w piątek porozumienia to efekt ścisłej współpracy miast i gmin w ramach Metropolii.

- Ta współpraca daje wymierne efekty. Dzięki szerszemu spojrzeniu łączymy nasze miasta. W Metropolii możemy poszczycić się świetnymi drogami. Stale doskonalimy transport publiczny. Niedawno ogłaszaliśmy nowe inwestycje kolejowe. Teraz inaugurujemy projekt rowerowy. Chcemy, by rower był używany przez mieszkańców nie tylko do rekreacji, ale również jako codzienny środek transportu. Celem jest powstanie spójnej sieci rowerowej łączącej miasta aglomeracji. Jest to kolejny dowód na to, że we współpracy tkwi nasza siła - podkreśla Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.

- Można budować tylko trasy po mieście, natomiast żyjemy w jednej Metropolii. Ludzie przemieszczają się w różnych kierunkach, do pracy do Katowic, z Katowic do Parku Śląskiego, czyli do nas do Chorzowa. Taka koordynacja i współpraca jak dziś to dobre rozwiązanie. Zebraliśmy się w jednym czasie, w jednym miejscu, właśnie dzięki Metropolii, połączyliśmy nasze planowanie, a później połączymy realizacje rowerowe, tak aby jazda rowerem po całej Metropolii była bezpieczna, komfortowa i wygodna - mówi Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa.

Oto planowane trasy pierwszych czterech velostrad, których powstanie wchodzi w etap realizacji, dzięki podpisanym porozumieniom:

GLIWICE – ZABRZE – RUDA ŚLĄSKA – ŚWIĘTOCHŁOWICE – CHORZÓW – KATOWICE
Długość: ok. 30 km

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne zało­żenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwesty­cje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe.

KATOWICE – SOSNOWIEC
Długość: ok. 9,7 km

Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwa­rów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

SOSNOWIEC – CZELADŹ – BĘDZIN – DĄBROWA GÓRNICZA
Długość: ok. 16,9 km

Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzie­nia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następ­nie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej – dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.

KATOWICE – MYSŁOWICE

Długość: ok. 9,1 km

Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok)

Velostrady, które powstaną w kolejnych etapach:

KATOWICE – SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE – CHO­RZÓW – BYTOM – PIEKARY ŚLĄSKIE

Długość: ok. 15,5 km

To droga, która połączy Katowice z północną czę­ścią Metropolii.

Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu Drogi Woje­wódzkiej nr 911 ma połączyć się z lokalnymi dro­gami rowerowymi w Piekarach Śląskich.

TARNOWSKIE GÓRY – BYTOM

Długość: ok. 14 km

Inna trasa w tym rejonie Metropolii będzie biec z Bytomia do Tarnowskich Gór, stanowiąc połą­czenie o dodatkowych walorach rekreacyjnych.

KATOWICE – TYCHY

Długość: 10–17 km

Koncepcje dla tego odcinka są przynajmniej dwie. Może zostać zbudowany przez południowe dziel­nice Katowic, Podlesie i Kostuchnę, albo przez tyską dzielnicę Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Tutaj kwestia przebiegu jest jeszcze otwarta.

ROWER METROPOLITALNY

Ważne jest również, aby było czym jeździć po velostradach. W przyszłym roku ma zostać uru­chomiony Rower Metropolitalny, czyli system wypożyczalni rowerów miejskich. Będzie działał przez cały rok. Płatność za wypożyczenie będzie docelowo odbywać się za pomocą tej samej aplikacji, dzięki której kupimy bilety komunikacji miejskiej. W systemie będzie ok. 8 tys. rowerów, a stojaki będą rozmieszczone w wielu lokalizacjach. Ponadto zostanie urucho­miona długoterminowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto