Kolejka" Elka" to jeden z symboli Parku Śląskiego
Kolejka linowa "Elka" została uruchomiona 7 września 1967 roku. Z szacunkowych danych wynika, że w przeciągu roku od jej otwarcia z kolejki skorzystało około 135 tysięcy osób. Prawdopodobnie liczba ta była jednak zdecydowanie większa. W uroczystym otwarciu kolejki uczestniczyły tłumy mieszkańców, a także pierwszy sekretarz KW PZPR w Katowicach Edward Gierek, twórca parku gen. Jerzy Ziętek oraz ówczesny dyrektor Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku - Julian Koba.
Niektórzy zapewne jeszcze pamiętają, że przy wejściu na każdą stację działały automaty z biletami, a pracownicy kolejki nosili te same spodnie oraz koszulki w trzech głównych kolorach: żółtym, niebieskim oraz czerwonym. Stacja Stadionu Śląskiego oraz Śląskiego Wesołego Miasteczka miała też swojego maszynistę. Przy krzesełkach czuwali też pracownicy, którzy pomagali wsiadać i wysiadać z kolejki.
"Elka" była jedną z najdłuższych nizinnych kolejek i jedną z pierwszych takich atrakcji w Europie. Przejazd trasą Elki, o długości sześciu kilometrów, zajmował około godziny. Kolejkę linową tworzyły odrębne odcinki, połączone w trójkąt ze stacjami przy Stadionie Śląskim, Śląskim Wesołym Miasteczku i Planetarium Śląskim. W tej formie kolejka funkcjonowała do 2006 roku.
Główną stacją napędową była stacja Stadionu Śląskiego, gdzie znajdowały się silniki dwóch przystanków. Obserwując Park Śląski z najdłuższego odcinka kolejki, czyli Stadion Śląski - Śląskie Wesołe Miasteczko, można zobaczyć centralną część parku. Z góry można było zobaczyć Rosarium, promenadę gen. J. Ziętka i zwierzęta ze śląskiego zoo. Kolejka była dostępna jedynie od ostatniego weekendu kwietnia do połowy października.
- Podczas podróży można było podziwiać piękno parku i dostrzec rzeczy, które nie były widoczne podczas zwykłego spaceru. Jeden z pasażerów zauważył, że "tylko z kolejki można było zauważyć, że ogrodnicy układali z roślin twarze misiów, geometryczne figury i słoneczka. "Elka" stanowiła niewątpliwie świetną atrakcję dla całej rodziny oraz stała się oryginalnym uatrakcyjnieniem pobytu w parku. Nic więc dziwnego, że w czasach swojej działalności, cieszyła się niesłabnącą popularnością, przewożąc na swoich krzesełkach kilkanaście milionów pasażerów - pisze Łukasz Respondek w albumie "Park wielu pokoleń".
Kolejka linowa „Elka” w liczbach:
- stara „Elka” miała prawie 90 słupów,
- kursowała ze stałą prędkością 2,5 m/s
- obecnie prędkość kolejki jest regulowana, ale standardowo nowa „Elka” kursuje z podobną prędkością,
- trasa „Elki” przed rozbiórką i modernizacją liczyła 5,5 km.
- teraz trasa ma 2,2 km,
- dawne krzesełka pomieściły cztery osoby,
- obecne także, ale są też ośmioosobowe gondole.
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?