Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wspólna droga połączy Siemianowice i Katowice? To przyszłość MAPA

Justyna Przybytek, PSZ
Wspólna droga połączy Siemianowice i Katowice? To przyszłość MAPA
Wspólna droga połączy Siemianowice i Katowice? To przyszłość MAPA
Wspólna droga dla Siemianowic Śląskich i Katowic? Dziś podpisano w tej sprawie list intencyjny w sprawie nowego połączenia drogowego Katowic i Siemianowic Śląskich oraz znajdującego się między oboma miastami Górnośląskiego Parku Przemysłowego. List podpisali prezydenci obydwu miast oraz prezes GPP.

Wspólna droga,a więc wspólna inwestycja obu miast ma pomóc w rewitalizacji i zagospodarowaniu zdegradowanych terenów będących własnością Parku, przyczynić się do gospodarczego rozwoju katowicko – siemianowickiego pogranicza i ulżyć mieszkańcom obu miast, którzy obecnie z Siemianowic do Katowic jadą ciasną al. Korfantego.

Wspólna droga połączy Siemianowice i Katowice? To przyszłość

Po stronie Katowic miałyby powstać dwie nowe drogi o łącznej długości ok. 3 km, po stronie Siemianowic zaś jeden rozgałęziający się łącznik o długości 2 km. Katowicka część inwestycji zakłada połączenie ulicy Stęślickiego z ulicą Konduktorską i pociągnięcie nowej nitki aż do granic Katowic z Siemianowicami, a także przedłużenie do tej granicy ulicy Bohaterów Monte Cassino. Obie drogi – przedłużone Stęślickiego i Monte Cassino – zbiegałyby się już na terenie Siemianowic i biegły aż do ulicy Mysłowickiej.

Koszt realizacji inwestycji to po stronie Siemianowic ok. 50 mln zł, po stronie Katowic na pewno o kilka milionów więcej. Oba miasta chcą więc wspólnie aplikować o pieniądze unijne na to przedsięwzięcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, ale nie ma gwarancji, że je otrzymają. Jeśli kasy nie będzie, inwestycja zostanie zawieszona w czasie. Żadne z miast nie zamierza jej bowiem realizować z własnego budżetu.

Siemianowice musiałyby ponieść następujące koszty: połączenie węzła od ul. Konduktorskiej do Stęślickiego (8,7 mln zł), połącznie węzła do ul. Bohaterów Monte Cassino (6,9 mln zł) oraz połącznie węzła drogą dwupasmową z dwupoziomowym przekroczeniem linii kolejowej i włączenie do ulicy Mysłowickiej w Siemianowicach Śl. (35 mln zł).

- Nasz wkład własny, przy finansowaniu unijnym, w takim rozliczeniu wyniósłby około 7,5 mln zł. To dla nas jak najbardziej realna kwota – mówi Wojciech Smętek, kierownik referatu programów pomocowych w UM Siemianowice Śl.

Wspólna droga dla Siemianowic i Katowic moze nie dojść do skutku bez kasy z UE

W przypadku jeśli miasto nie pozyska na to pieniędzy, do realizacji całej inwestycji nie dojdzie, ponieważ Siemianowic nie stać na włożenie w ten projekt 50 mln zł.

- Liczymy na finansowanie europejskie, skala tej inwestycji prawdopodobnie nie pozwoli nam na zrobienie tego z własnych środków – dodał Jacek Guzy, prezydent Siemianowic Śląskich.

Zakładając jednak pozytywny scenariusz, czyli przyznanie dotacji, zakończenie budowy nowego połączenie drogowego Katowic i Siemianowic planowane jest w perspektywie...
sześciu do ośmiu lat. Dobra wiadomość jest jednak taka, że w żadnym z miast nie będą konieczne liczne wyburzenia, a własność gruntów, po których miałaby biec droga jest w większości uregulowana.

Nowe połączenie Siemianowic i Katowic ma usprawnić ruch między miastami, ale także przyspieszyć rozwój znajdującego się na ich pograniczu, na około 100 hektarach, Górnośląskiego Parku Przemysłowego. GPP postawił już halę magazynową oraz dwa biurowce, jeden już funkcjonuje, kolejny zostanie otwarty w ciągu kilku tygodni, trzeci we wrześniu, a czwarty jest obecnie projektowany.

Wspólna droga Siemianowic i Katowic to rozwój Górnośląskiego Parku Przemysłowego

- Dziś w parku jest 1000 miejsc pracy, a do końca tego roku będzie ich prawie 3000, zaś do końca 2015 roku – 4000 – opowiadał Mirosław Czarnik – Prezes Zarządu Górnośląskiego Parku Przemysłowego. - Rozwój tego terenu przeszedł nasze oczekiwania i to skłoniło nas do dalszego rozwoju układu drogowego w tej części miasta – mówił Uszok. Biurowce i hale powstały po stronie Katowic, siemianowicka część GPP to wciąż obszary bardzo zdegradowane, które dopiero czekają rewitalizację.

Zanim oba miasta wystąpią o unijne pieniądze, muszą przygotować jeszcze projekt nowej drogi. Dopiero wówczas znany będzie dokładny koszt całej inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na siemianowiceslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto